FOUNDATION

Mission

The Artists Foundation provides one-time financial assistance to professional artists who are going through a difficult period.

• The organization supports artists from all disciplines, whether they work in performing arts, theatre, television, film, circus, music, dance or visual arts.
  • The Foundation’s assistance comes in the form of donations or loans. Your support helps artists with approved applications, and provides for their basic needs with housing, groceries or health care.
  • To claim assistance from the Foundation, applicants must meet certain mandatory criteria, such as being a professional artist, being active in the world of the arts for several years, leading an established artistic career and having encountered difficulties.

$2M

Amount paid to artists over the past 35 years

Amount in donations and loans granted in 2018–2019

Number of artists assisted in 2018–2019

Number of donors in 2018–2019

Net amount raised during the Défi Impro 2019 fundraising event

Donations collected in 2018–2019

Average donation granted to artists in need

History

Fondation des artistes de chez nous was created in 1984 by a group of artists whose goal was to finance a performance hall adjoining Chez-nous des artistes, a residence intended for its seniors.

In 1988, the Foundation’s board of directors cancelled plans to build the performance hall and decided to instead use the funds to help artists in need.

In 1995, the Fondation des artistes de chez nous became the Fondation des artistes du Québec (the Artists Foundation) as we know it today. The latter provides one-time financial assistance to artists who are going through a difficult period.

Over the years, several professional groups from the artistic community have joined the Foundation to raise funds and help their own members.

BOARD OF DIRECTORS

PUBLICATIONS

S’abonner à l’infolettre

Patsy Joncas, directrice générale